Witaj Wędrowcze!
Planujesz remont swojej „rezydencji” lub przebudowę domu? Trafiłeś we właściwe miejsce i na właściwy plik, który pomoże Ci skoordynować projekt.
Każdy z nas, planując remont, chce dobrze zarządzać pieniędzmi, dlatego warto sprawdzić, czy zaplanowany na ten cel budżet odpowiada rzeczywistości. W tym ma pomóc Ci ten plik. Zawiera on przykładowe wydatki, które być może będziesz musiał ponieść, a które mogłeś przeoczyć.
Poświęć proszę 2-3 minuty na zapoznanie się z instrukcją – to bardzo ułatwi Ci pracę z plikiem. 😊
Planner remontu – kosztorys wykończenia
Jeden plik, żeby ogarnąć wykończenie całego mieszkania i domu. Kosztorys, dzięki któremu zaplanujesz budżet swojego remontu i będziesz śledził jego wykonanie. Myślisz zapewne, że takie narzędzie musi słono kosztować? Otóż możesz się zdziwić, gdyż plik ten udostępniam kompletnie za darmo w wersji excelowskiej oraz w arkuszu google. Ba! Nie trzeba nawet sprzedawać swojej duszy (tj. zapisywać się do żadnych newsletterów).
Kosztorys remontu znajdziesz tutaj. Nazywam go w ten sposób, gdyż osobiście skupiam się bardziej na budżecie, ale w internecie tego typu narzędzia określane są jako plannery.
W plannerze znajdziesz ponad 100 pokazujcie usług, materiałów i sprzętów, na które możesz natrafić w czasie remontu. Z plikiem na pewno o niczym nie zapomnisz!
Chciałem stworzyć plik kompleksowy, który faktycznie zbierze wszystko w jednym miejscu i pozwoli przygotować solidne i szczegółowe podsumowanie kosztów materiałów, robocizny oraz różnych sprzętów. Mam nadzieję, że mój plik będzie pomocny.
Masz pomysł jak usprawnić plik lub co do niego dodać, koniecznie daj znać w komentarzu.
Instrukcja korzystania z pliku
Kosztorys to główna zakładka w tym arkuszu, i to w niej spędzisz najwięcej czasu. Możesz wykorzystać przykładowe kategorie pomieszczeń, usług i materiałów. Jeśli któryś wiersz nie jest Ci potrzebny, usuń go. Oczywiście możesz też dodawać własne wiersze oraz tworzyć swoje kategorie w kolumnach, jednak warto zapoznać się z tymi już stworzonymi, ponieważ wykorzystywane są one automatycznie w innych zakładkach.
Struktura zakładki Kosztorys
Zakładka składa się z następujących kolumn:
- Konieczne do zamieszkania – ta kolumna zawiera opcje „Tak/Nie”. Wpisuj „Tak” dla pozycji niezbędnych do zamieszkania po remoncie. Czemu taka kategoria? Czasami chcemy wprowadzić się jak najszybciej, nawet jeśli mieszkanie nie jest w pełni wykończone (np. brak kanapy w salonie). Pozycje, które nie są niezbędne do zamieszkania zaznacz jako „Nie”. Jeśli nie chcesz tej kolumny uzupełniać, możesz oznaczyć wszystko jako „Tak”.
- Pomieszczenie – wpisz nazwę pomieszczenia, np. kuchnia, łazienka, sypialnia.
- Płaszczyzna – określ, czego dotyczy dany element, np. ścian, podłogi, sufitu, lub wybierz kategorię „wyposażenie” (obejmuje meble, biały montaż itp.).
- Kategoria – określ, czy dany element to usługa, materiał, mebel lub sprzęt RTV/AGD. Możesz dodać nowe kategorie, np. „meble na wymiar” (zamawiane u stolarza).
- Elementy do wykonania – wpisz pełną nazwę usługi, materiału lub przedmiotu, np. biała farba, gres do małej łazienki, płytki do pasa w kuchni, montaż listw przypodłogowych, montaż pralki, zestaw podtynkowy, grzejnik, montaż drzwi itd. Opisy te czasem mogą być bardziej szczegółowe – przydaje się to zazwyczaj przy materiałach, aby potem łatwo móc spojrzeć czego konkretnie potrzebujemy.
- Jednostka (Jed.) – określ jednostkę miary, np. szt., m², l.
- Ilość – podaj liczbę jednostek – to chyba jasne :).
- Cena – wprowadź koszt jednostkowy.
- Koszt planowany – wpisz kwotę, którą planujesz przeznaczyć na dany punkt remontu (pole liczy się automatycznie na podstawie: Ilość razy cena).
- Koszt faktyczny – wypełnij to pole po zakończeniu danego etapu, wpisując rzeczywisty koszt (faktycznie poniesiony wydatek).
- Różnica – automatycznie obliczana różnica między kosztem planowanym a faktycznym. Wartość dodatnia oznacza oszczędność, a ujemna – przekroczenie budżetu.
- Linki/komentarze/uwagi – masz aż 4 kolumny na własne notatki. Możesz tu wklejać linki do stron ze sprzętem, dodawać komentarze i wszelkie dodatkowe informacje.
Kolejne zakładki
- Podsumowanie wydatków, Ilość materiałów, Meble i AGD, Stan pod klucz – te zakładki generują dane automatycznie na podstawie arkusza „Kosztorys”. Pamiętaj, aby odświeżyć tabele, klikając prawym przyciskiem myszy i wybierając „Odśwież”.
- Wymiary pomieszczeń – wpisz wymiary pomieszczeń i sprzętów, które chcesz umieścić w domu. Powierzchnia ścian i podłóg liczy się automatycznie. Jeśli pomieszczenie ma nietypowy kształt, funkcja może nie działać poprawnie.
- Notatki – wykorzystaj tę zakładkę do zapisania wszystkich ważnych uwag dotyczących remontu. Znajdziesz tu też moje pomysły na wykorzystanie tego arkusza.
- Harmonogram – przydatna zakładka do koordynowania prac fachowców oraz dostaw materiałów. Możesz ustalać terminy, śledzić postępy i organizować bardziej zaawansowane projekty. Zachęcam do korzystania z niej tylko przy bardziej skomplikowanych remontach/wykończeniach, aby zapanować nad mnogością zadań i terminów. Przy mniejszych remontach pominąłbym tą zakładkę, ale jeśli budujesz dom, to może się ona przydać.
Dodatkowe uwagi i porady
- Przeglądaj dane regularnie i odświeżaj zakładki po każdej zmianie w arkuszu „Kosztorys”. Pamiętaj o odświeżaniu tabel przestawnych za pomocą opcji „Odśwież”
- Jeśli masz pytania dotyczące pliku, zadaj je w komentarzu na blogu.
- Plik można łatwo dostosować do własnych potrzeb, dodając nowe kategorie, kolumny lub zakładki.
- Arkusz istnieje też w wersji arkusza google, jednak jest on wtedy bardziej okrojony, gdyż arkusze google nie mają pewnych funkcjonalności, które łatwo zaimplementować w excelu.
- Masz pomysł jak usprawnić plik lub co do niego dodać? Koniecznie daj znać w komentarzu pod wpisem.
Wiesz już jak obsługiwać plik, teraz Twoja kolej! Uzupełniaj go oraz modyfikuj zgodnie ze swoimi potrzebami.
Powodzenia w remoncie!
Budżet domowy
Jeśli chcesz prowadzić nie tylko budżet remontu, ale także budżet domowy, to także mam własne narzędzie do niego. Moje podejście wraz z plikiem jak prowadzić budżet domowy znajdziesz tutaj.