Czy książkę, która została napisana blisko 100 lat temu (dokładnie w 1936 roku), będącą jedną z najlepiej sprzedających się książek wszechczasów i którą kupiło ponad 30 milionów ludzi1, można nazwać odkryciem? Książka „Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi” była dla mnie zdecydowanie odkryciem. Przeczytałem ją w zeszłym roku dwukrotnie. Jest to niesamowite, że nawet tak globalnie popularne książki mogą być nam nieznane.

Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi

„Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi” została napisana przez amerykańskiego pisarza i wykładowcę Dale Carnegie. Współcześnie taką osobę nazwalibyśmy pewnie „coachem”. Autor żył na przełomie XIX i XX wieku, co ewidentnie widać w książce, gdyż wiele podanych przez niego przykładów może nam się wydać wzięte z innej epoki (jednak same sytuacje są nadal aktualne).

Carnegie w swojej książce porusza chyba najistotniejszą kwestię, z którą każdy człowiek musi się zmierzyć – jak wchodzić w interakcje z innymi ludźmi? Co sprawia, że jedne osoby lubimy bardziej, a inne mniej? Kogo uważamy za dobrego mówcę, przyjaciela, lidera, a nawet rodzica? Dale pokazuje także jak w relacjach biznesowych podchodzić do klienta, jak sprawić, żeby ktoś chciał nas wysłuchać. Wszystkie te pytania brzmią trywialnie, lecz czy praktycznie codziennie nie znajdujemy się w sytuacjach, w których taka wiedza byłaby nam potrzebna (a wręcz niezbędna)?  

Co zawiera „Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi”?

Książka nie przedstawia badań naukowych w temacie interakcji międzyludzkich (kiedy była pisana takich badań prawdopodobnie jeszcze nie prowadzono), lecz skupia się na pewnych atrybutach, cechach charakteru oraz metodach podejścia do drugiej osoby, które poparte są rozlicznymi życiowymi przykładami. Jak sam autor podkreśla, nie daje on tanich chwytów jak manipulować ludźmi. Przypomina, że przemiana musi najpierw zajść w nas, a szczere podejście do drugiej osoby jest ważne. Nie oznacza to, że mamy wprost mówić innym co myślimy, wręcz przeciwnie, swoje opinie możemy zachować dla siebie, ale nasza uwaga ma być skupiona na drugiej osobie. Nasz rozmówca ma poczuć się ważny.

Gdybyś był pewien swojej racji tylko w 55% przypadków, mógłbyś iść prosto na Wall Street i zarabiać tam milion dolarów dziennie! A jeśli nie możesz być pewien, że masz rację nawet w 55% przypadków, dlaczego miałbyś mówić innym, że się mylą?

Dale Carnegie
Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi cytat

W każdym rozdziale książki poznajemy jedną z fundamentalnych zdaniem Dale’a zasad obcowania z innymi ludźmi. Czasami zasady te mogą wydać się błahe i przedstawione bez kontekstu sprawiają wrażenie wręcz dziecinnych. Rady w stylu „nie krytykuj i nie potępiaj innych”, „okazuj ludziom szczere zainteresowanie” itp. brzmią banalnie, jednak książka podaje wiele życiowych sytuacji, w których można wykorzystać daną zasadę w kontakcie z klientem, pracy lub domu. Nie chodzi o same zasady, które same w sobie nie są rewolucyjne i zapewne każdy z nas przestrzega ich sporą część. Chodzi o to, żebyśmy stosowali je świadomie w nadarzających się okolicznościach i wypracowali nawyk przestrzegania ich w naszych kontaktach z innymi.

Czemu ta książka jest potrzebna?

„Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi” otwiera czytelnikowi oczy na to, jak wiele od nas samych  zależy w kontaktach z innymi ludźmi i jak zmiana naszego podejścia może przełożyć się na bardziej satysfakcjonujące życie dzięki lepszym relacjom (i interakcjom) z nimi.

Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi cytat

Jestem przekonany, że jeśli spotkałbym osobę, która stosowałaby się do wszystkich rad z tej książki, to byłaby ona fenomenalnym przyjacielem, świetnym przełożonym oraz sprawiedliwym i opiekuńczym rodzicem. Nieważne jaką rolę społeczną pełni ktoś, kto próbuje zbliżyć się do ideału z tej książki, bez wątpienia ma szansę zostać kimś wielkim w swojej dziedzinie. Nieważne czy ta wielkość będzie przejawiać się w byciu super rodzicem, czy skutecznym przedsiębiorcą. Na pewno taka osoba utkwi nam w pamięci.

Książka jest poradnikiem i mimo że przeczytałem ją już dwa razy, to na pewno będę co jakiś czas do niej wracać, bo zasady podane w niej są ponadczasowe. Myślę, że łatwo wytrzymają próbę czasu, zwłaszcza w świecie gdzie technologia zamiast zbliżać, bardzo oddala nas od innych ludzi.

Jeśli, tak jak ja, dopiero teraz usłyszałeś o tej książce, to nie czekaj i sięgnij po nią, a nie będziesz żałował. Miliony sprzedanych egzemplarzy nie wzięły się z znikąd. Nie chcę wypisywać tu zasad podanych w książce, bo samo ich przeczytanie niczego w Twoim życiu nie zmieni. To właśnie proces, na który stawia autor i świadoma chęć budowania czegoś, co ja nazwałbym „lepszym charakterem”, ma sprawić, że ludzie będą do Ciebie nastawieni bardziej przyjaźnie.

Przypis:

  1. Informacje na temat ilości sprzedanych sztuk można znaleźć na anglojęzycznej wersji Wikipedii – How to Win Friends and Influence People