W klimatach fantasy często funkcjonują pewne archetypy zwane klasami postaci. Podobnie jest w życiu, gdyż każdy z nas obrał pewną ścieżkę zawodową, a jego główne miesięczne dochody pochodzą zazwyczaj z jednego konkretnego źródła. Mogą to być: etat, jednoosobowa działalność gospodarcza (JDG), inwestycje lub przychody z najmu. Dla każdego z tych typów przychodów odtworzyłem ich odpowiedniki w fantastycznym świecie finansów.

W oparciu swoje główne źródło przychodów wskaż klasę postaci, która najlepiej pasuje do Ciebie. Klasa postaci nie jest do Ciebie przypisana raz na zawsze. Możesz ją zmienić lub zostać wieloklasowcem, czyli łączyć wiele różnych archetypów.

Żadna z klas nie jest ani lepsza, ani gorsza od pozostałych, po prostu specjalizuje się w czymś innym. Klasa postaci przyda się na późniejszych etapach podróży, gdyż w Finansowej Krainie występują ścieżki dedykowane dla konkretnych klas. Mają one na celu wskazanie Ci, w czym konkretnie możesz się rozwijać, lub na co zwrócić uwagę. Inne tematy będą interesować Wojownika, a inne Czarodzieja, ale najpierw Ty sam musisz określić kim jesteś.

Przeczytaj teraz 9 poniższych opisów klas i wybierz tę, która najlepiej do Ciebie pasuje. Ewentualnie, jeśli nie masz jeszcze stałych dochodów, wybierz tę, która będzie najbardziej prawdopodobna w przyszłości.

Wojownik

Wojownik (etatowiec). Jego siła tkwi w dyscyplinie, wytrwałości i zdolnościach bojowych. Wstaje wczesnym rankiem, aby dosiąść się do karawany, udać się do pobliskich ruin i ubić kilku orków. Jego siła pochodzi głównie z oręża i na tym skupia swoje zdolności. Im lepszy oręż, tym więcej orków może ubić i tym samym większe łupy spieniężyć pod koniec miesiąca. Poświęca swój czas na polowania, co wymaga od niego niemałego wysiłku, jednak osiągając dobrą specjalizację i dbając o swoje wyposażenie, każdego miesiąca może zgarnąć naprawdę cenne skarby. Dodatkowo, sprawni wojownicy mają często spore poczucie bezpieczeństwa, gdyż w razie utraty jednego zleceniodawcy, zawsze będą mogli nająć się u kogoś innego. Ponadto, większość wojowników jest raczej ciężkozbrojna, więc byle jakie zagrożenia im nie straszne.
Jeśli Twoje główne dochody pochodzą z pracy na etacie, a ewentualne inne przychody są marginalne w stosunku do pensji, to jesteś Wojownikiem.

Łucznik

Łucznik (osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą – w skrócie JDG). Osoba wyspecjalizowana w walce dystansowej. Poświęca swój czas, aby wykonywać zadania zlecone przez osoby trzecie, ale robi to na innych warunkach niż wojownik. Może namierzać orków z dystansu, co daje mu dużo większą elastyczność w wyborze celów, dzięki czemu ma większą swobodę działania. Często zawiera równocześnie wiele kontraktów na różne potwory, bo dzięki swojemu orężowi może łatwiej je realizować. Łucznik jest bardziej wyspecjalizowanym wojownikiem. Za cenę poczucia bezpieczeństwa może zdziałać szybciej i efektywniej, choć często pod większą presją. Jeśli nie przygotuje się zawczasu i nie dozbroi, to w przypadku napaści orków jest z nim krucho.
Przychody Łucznika osiągane są głównie z JDG, inne przychody są w stosunku do nich mało znaczące.

Lekarz

Paladyn

Paladyn (etatowiec/JDG + mały inwestor). Klasa ta łączy w sobie kilka cech. Najczęściej paladyn jest osobą na etacie. Wykorzystuje swój czas na najróżniejsze wyprawy – a to poluje na orków, a to inne potwory. Jednocześnie posiada trochę zdolności magicznych, które sprawiają że może się podleczyć lub wzmocnić w walce (w naszym świecie są to inwestycje). Zna raczej podstawy zaklęć, ale już one sprawiają, że nie musi polegać tylko na swojej broni i może posiłkować się wsparciem magii.
Dochody Paladyna pochodzą głównie z pensji lub JDG, lecz jednocześnie posiada pewne aktywa finansowe (akcje, obligacje, ETF, fundusze itd.). Inwestycje, które posiada nie są oparte o nieruchomości.

Druid

Druid (etatowiec/JDG + nieruchomości + inwestycje). Druid uważa, że ważna jest równowaga i podążanie za siłami natury. Ma swojego zwierzęcego towarzysza (nieruchomość na wynajem), który wspiera go w walce. Nadal posługuje się orężem oraz zna podstawy magii natury. Jest to osoba o wielu talentach, nie specjalizuje się w niczym konkretnym. Druid nadal może posługiwać się mieczem lub łukiem, ale mniej na nim polega, gdyż zawsze może liczyć na wsparcie swojego zwierzęcego towarzysza oraz prostych zaklęć.
Jeśli posiadasz przychody z różnych źródeł w podobnych proporcjach, to jesteś druidem.  

Łowca

Łowca (etatowiec/JDG + nieruchomości). Jego siła drzemie w zwierzęcych towarzyszach (nieruchomościach). Nieważne, czy za kompana ma wielkie niedźwiedzie (dom na wynajem) lub watahę wilków (kawalerki na wynajem), to jego kompani stanowią o jego sile. Łowca nadal chętnie używa łuku lub innego oręża, ale dzięki wsparciu towarzyszy jest dużo sprawniejszy w polowaniach na najróżniejsze potwory.
Łowca to osoba, która wciąż pracuje na etacie lub w ramach JDG, ale jej przychody miesięczne w znacznym stopniu pochodzą także z wynajmu nieruchomości.

Czarodziej

Czarodziej (inwestor). Czarodzieje to mistrzowie magii i zaklęć. Nie skupiają się już na wykorzystywaniu żadnej fizycznej broni (choć mogą mieć jakąś laskę lub różdżkę, ale bardziej jako dodatek niż główne źródło mocy). Czarodziej zgłębia wiedzę mistyczną i arkana magii. Jednak magia bywa kapryśna, czasem jest mu posłuszna, a czasem nie chce nagiąć się do jego woli. Im więcej sił magicznych i wiedzy czarodziej posiada, tym lepsze zlecenia może realizować. Jest to ścieżka wymagająca cierpliwości, ale z czasem nasze moce magiczne mają tendencję do akumulacji. Jednocześnie błędy, pycha i zbyt duża pewność siebie potrafią łatwo doprowadzić nowicjuszów w tej dziedzinie do zguby.
Inwestor żyje z odsetek i kuponów od swoich inwestycji. Inne dochody to raczej kwestia drugorzędna. 

Czarodzieje mogą specjalizować się ponadto w 3 kategoriach:

Mag Ognia

Mag Ognia (inwestor ofensywny). Skupia się na poznaniu jak największej ilości zaklęć i ich ofensywnym wykorzystaniu dla osiągnięcia jak największych zysków. Jedną kulą ognia może wybić całą watahę potworów, co wojownikowi zajęłoby miesiąc. Jednak nie zawsze łatwo jest rzucić taki czar. Mag ognia jest potężną postacią, jednak czasem wielka moc może obrócić się przeciwko niemu. Musi wiedzieć kiedy i na co może sobie pozwolić.
Mag Ognia to Inwestor, którego główne źródło dochodu pochodzi z aktywów finansowych. Stara się osiągać jak najwyższe stopu zwrotu przy jednocześnie dużym ryzyku. 

Mistrz Przywołań

Mistrz Przywoływań (inwestor + nieruchomości). Mistrz Przywoływań jak każdy czarodziej przeszedł ogólne wprowadzenie w arkana magii i zaklęć. Potrafi z nich korzystać, jednak postanowił skupić się na dodatkowej dziedzinie magii – przyzywaniu. Potrafi przywołać i kontrolować stwory (różne nieruchomości) i w tym tkwi jego siła. Wraz z rozwojem może kontrolować coraz większą ilość stworów, które walczą po jego stronie. Dodatkowo, zna się na magii, może zatem wspierać swoje stwory przy pomocy zaklęć.
Klasa ta symbolizuje inwestora na rynku nieruchomości oraz na rynku finansowym. Ma urozmaicone portfolio aktywów fizycznych i finansowych.

Nekromanta

Nekromanta  (nieruchomości). Niech ta klasa nie kojarzy Ci się negatywnie. Nekromanta to czarodziej, który skupił całą swoją energię na ożywianie różnych bytów. Każdy ożywiony szkielet lub zombi, to nieruchomości, które służą nekromancie. Uwagę skupia na przywołaniu jak największej armii nieumarłych, którą posyła do boju, nie angażując się w walkę osobiście. Sam nie musi wiele robić, zazwyczaj brzydzi się walką, a inne szkoły magi uważa za konieczność. Koncentruje się tylko na jednym punkcie: nieumarłych.
Główny dochód Nekromanty pochodzi z nieruchomości na wynajem.

Biznes_woman

Jak być może zauważyłeś, nie wspomniałem nigdzie o przedsiębiorcach. Przedsiębiorca to bardzo obszerna kategoria, która zawiera w sobie szeroki wachlarz ról i zdolności. Każdy przedsiębiorca będzie inny w zależności od skali i branży. Jeśli jednak posiadasz sporą firmę, a jednocześnie chcesz wziąć udział w tej przygodzie, to proponuję myśleć o sobie jako Mistrzu Gildii.

Mistrz Gildii

Mistrz Gildii (przedsiębiorca). Jego dochody pochodzą z zarządzania innymi ludźmi i aktywami. Zazwyczaj to nie on wyrusza na wyprawy, ale zleca zadania innymi poszukiwaczom przygód. Zleca misje, daje nagrody, oczywiście samemu też pobiera procent od pozyskanych łupów. Niemniej nawet Mistrz Gildii powinien posiadać pewne runy ochronne, może jak każdy paść ofiarą uroku, poza tym nic nie stoi na przeszkodzie, aby posiadał zwierzęcego towarzysza. Są to raczej dodatki do jego roli, ale nadal działa w obrębie tych samych zasad co inni.
Jeśli zatrudniasz ludzi i prowadzisz działalności gospodarczą, to jesteś Mistrzem Gildii.


Podsumowanie

Mam nadzieję, że udało Ci się znaleźć klasę postaci, która najlepiej pasuje do Twojej bieżącej sytuacji. Może nawet zobaczyłeś klasę, która wydaje Ci się ciekawa, i w której kierunku chciałbyś się rozwijać. Oczywiście można zarabiać też na inne sposoby, więc lista nie jest skończona, a z czasem mogą pojawić się na niej kolejne archetypy. Jeśli posiadasz inne niż wymienione tutaj duże źródło dochodu lub masz pomysł na inną klasę postaci, daj koniecznie znać w komentarzu.

Wiesz już, jako jaki archetyp zaczynasz przygodę w świecie finansów, teraz czas na stworzenie swojej postaci. 

Tutaj możesz przejść do tworzenia postaci

Ewentualnie wrócić do początku opowieści